Tillagd i varukorg
  1. Hem
  2. Blogg
  3. Effektivitet blogg
  4. 2020
  5. Minska matsvinnet och öka försäljningen med de här näringsrika tipsen för livsmedelsbutiker
Juustotiski, jossa on hintamerkintöjä

Minska matsvinnet och öka försäljningen med de här näringsrika tipsen för livsmedelsbutiker

Matsvinnet är inte bara en förlorad affärsmöjlighet för livsmedelsbutiker, utan ett större problem som påverkar allt från miljö och logistik till, framför allt, dina kunder.

Butiker som drar sitt strå till stacken för att minska matsvinnet genom att erbjuda lokala, personliga och miljövänliga tjänster blir alltmer populära hos de europeiska konsumenterna. Och det bästa är att det inte krävs några stora förändringar. I vissa fall kan endast någon eller ett par smarta idéer både sälja slut på varorna och minska matsvinnet.

För att hjälpa livsmedelsbutiker i Sverige delar Brother nu med sig av några tips som kan hjälpa dig att optimera både varor och vinst. 
 

Ordning på din livsmedelssäkerhet? Subway® använder sig av lösningar från Brother. Ta reda på hur.

 

Nyttiga initiativ för både kunderna och klimatet 

  • Köp lokalt, så kan dina kunder också göra det – Eko-medvetna konsumenter i Europa vill i allt större utsträckning köpa varor med så kort transportsträcka som möjligt. Det är positivt för butikerna eftersom lokala varor säljer bra, och därmed minskas butikens svinn. Skyltmallar som är lätta att redigera är ett bra sätt att göra kunderna medvetna om lokalt producerade varor. Att enkelt kunna ändra skyltningen vad gäller ursprung, bakgrund och kvalitet kan leda till att varor säljer slut snabbare.  

       
  • Köp in defekt frukt och grönt – Mer än en tredjedel av all frukt och alla grönsaker som odlas i Europa slängs före de når livsmedelskedjan eftersom de inte har ”rätt” utseende1. Att köpa in frukt och grönt med konstig form eller fläckar minskar därför matsvinnet direkt. Och det säljer bra! En del kunder kan dock vara lite skeptiska. Inspirera dem med idéer om hur de kan använda de defekta grönsakerna, till exempel med recept på smoothies eller grytor. 

       
  • Ge dina kunder tips på hur de kan minska matsvinnet – Smarta tips som att frysa in örter i olivolja i isformar eller använda samma ingredienser till flera olika rätter kan hjälpa kunderna att minska sitt eget matsvinn. Även detta kan du göra med hjälp av enkla mallar för din skyltning. 

       
  • Erbjud gratisprover av lokala varor – Kunderna är mer benägna att köpa en vara som de vet att de tycker om. Då är också risken mindre att de slänger varan. Så varför inte erbjuda gratisprover av lokalt producerade varor, som såser eller sylt? 
One red apple stands out against a selection of green apples in a grocery shop fruit basket

Strategiska tips

  • Begränsa antalet val – Det är inte alltid lätt att vara kund. Tänk dig hur lång tid det skulle ta att välja mellan tjugo olika sorters smör ... Genom att begränsa kundernas valmöjligheter kan du förbättra deras köpupplevelse. Det kan också hjälpa dig att minska ditt lager av varor med kort bäst före-datum. Ett mer begränsat utbud visar också att du tror på de varor du säljer. 

       
  • Erbjud komposterbara påsar –Komposterbara plastpåsar är ett utmärkt sätt att förhindra att matavfall inte hamnar på soptippen. Om ditt område inte erbjuder kompostering kan du själv ta initiativ till en gemensam kompost tillsammans med dina kunder, och på så sätt också förmedla butikens miljötänk.

       
  • Minska svinnet med de senaste märkningslösningarna – Att snabbt, enkelt och intuitivt kunna märka om varor är avgörande för att minska butikens svinn. Med de senaste trådlösa märkningslösningarna [länk till lokal webbsida] från Brother kan du enkelt märka om både varor och hyllor. 

Banbrytande idéer för en avfallsfri framtid

  • Dra ner på plastförpackningarna – Ansvarsfull konsumtion blir allt mer aktuellt och plasten står högst upp på listan. För livsmedelsbutiker finns det ytterligare en fördel med att skippa plasten: ökad försäljning. Några livsmedelsbutiker i Nya Zeeland tog nyligen helt bort plastförpackningarna på all frukt och alla grönsaker, vilket ledde till att försäljningen på vissa varor ökade med upp till 300 %2.

  • Byt till innovativa förpackningar – Byt till innovativa förpackningar. En framtidslösning är innovativa, biobaserade förpackningar som är biologiskt nedbrytbara och tillverkade av naturliga nanomaterial. De kan både förlänga hållbarheten på varorna och förbättra möjligheten till återvinning. Genom att vara ledande inom bytet till den nya sortens förpackningar kan din butik spela en betydande roll i att minska de 1,3 miljarder ton mat som varje år slängs i världen3.

Läs mer om Brothers lösningar för märkning och etiketter för livsmedelsbutiker eller ladda ned vår broschyr om lösningar för livsmedelsbutiker.

Källa:
1 https://metro.co.uk/2018/08/19/more-than-50000000-tonnes-of-wonky-fruit-and-veg-is-thrown-away-each-year-7857478/
2 https://insideretail.co.nz/2019/02/07/sales-of-nude-veggies-soar-as-nz-supermarkets-ditch-plastic-packaging/
3 http://www.fao.org/save-food/resources/keyfindings/en/

Mer av Effektivitet

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen