1. Hem Brother
  2. Brother Solutions
  3. Brother Resource Hub
  4. Blogg
  5. Innovation
  6. 2019
  7. Framtidens kontor: Kundupplevelse och personifiering
Toimiston tulevaisuus

Framtidens kontor: Kundupplevelse och personifiering

Tekniska framsteg, utvecklingen av våra egna befattningar och kontorets utformning brukar dominera när vi tänker på framtidens arbetsplats, men den uppkopplade tekniken kommer även att påverka kundupplevelsen på ett helt omvälvande sätt.

Bevisen på den här utvecklingen finns redan. Kombinationen av molnet och prediktiv teknik leder till en snabb, felfri och mycket personanpassad kundservice, vilket skapar enorma tillväxtmöjligheter för visionära företag.

Möjligheter med AI-teknik



AI (artificiell intelligens) kommer inom kort att ligga till grund för en mängd nya tekniska lösningar som hjälper oss att spara tid och bli mer produktiva.

•    Frihet
Virtuella assistenter kommer att hantera kalendrar, boka mötesrum och till och med fylla i kostnadsformulär, vilket kommer att transformera vårt dagliga arbete så snart som 20251.

•    Prediktiv och interaktiv assistans
Arbetsuppgifter som att skriva kommer att gå mycket snabbare när prediktiv teknik tillämpas i kontorsenheter och programmen för röstigenkänning blir allt bättre.  

•    Maskininlärning 
Med hjälp av intelligent programvara kommer systemen att kunna skapa utkast till svar på kunders e-postmeddelanden, och tekniken kommer att kunna påminna medarbetarna om kundernas preferenser. Detta möjliggörs genom integration med den övriga kontorsteknik som ingår i det virtuella ekosystemet. 

•    Automatisk påfyllnad
Smarta multifunktionsskrivare kan redan nu beställa bläck själva när det börjar ta slut, men anpassningen och konfigurationen kommer att bli allt mer avancerad inom en snar framtid, tack vare den snabba övergången till avtalslösningar för IT- och utskriftstjänster.  

Allt detta bidrar till att spara tid, positionerar medarbetarna högre upp i värdekedjan och befriar dem från onödiga arbetsuppgifter så att de kan fokusera på att ge kunderna bästa tänkbara service.
Office of the future image depicting customer experience with positive review star ratings and smiling faces being selected via a clear touchscreen wall

AI skapar grunden för mer personliga användarupplevelser


Allt kraftfullare algoritmer med tillgång till allt större mängder data kommer att lära sig våra individuella preferenser så att effektiv orderhantering ersätts av en ny fas där ett behov går att förutse på teknisk väg. 

Kunderna kan förvänta sig extremt responsiva tjänster i takt med att allt fler enheter ansluts till IoT (sakernas internet) och bidrar med fler detaljer. Men tjänsterna kan bara bli helt sömlösa om allt i våra hem och vår tillvaro är anslutet och uppkopplat.

En smart kyl kan till exempel registrera att mjölken är slut och beställa ny. Men den vet inte om vi är på semester, om vi har bestämt oss för att byta till havremjölk, eller vilka andra varor vi har tänkt köpa den här veckan, om inte den teknik som styr vår tillvaro är helt sammankopplad.

Här kommer interaktiva tekniska lösningar som Alexa, som redan har anammats av företag, att få allt större betydelse. Dessa enheter kommer att samla informationen från övriga anslutna källor i hemmet eller på kontoret, till exempel e-postsystem och kalendrar. Dessutom kommer den programvara som redan har lärt sig våra inköpspreferenser, som pris, hastighet, näringsvärde och miljömedvetenhet, att kunna samla vårt veckobehov i en beställning som utnyttjar prediktiv teknik för att minimera svinn.

På kontoret kommer skrivare med biometrisk pull printing att känna till de enskilda medarbetarnas preferenser. När medarbetarna inte behöver lägga onödig tid på enheterna får de ännu större möjlighet att förbättra kundupplevelsen och skapa mervärde.

Varumärkets ökade betydelse   

Samtidigt som uppkopplingen ger företagen möjlighet att uppnå helt nya servicenivåer innebär den även vissa risker.

Teknik som automatiskt sköter beställningar åt oss i vardagen eller arbetslivet fråntar oss köpbeslutet, vilket innebär att bekvämligheten väger tyngre än frestelsen att byta till nya produkter, tjänster eller varumärken om vi inte känner oss besvikna eller lurade.

Det gör att varumärkesbilden, varumärkesvärdet och de etiska aspekterna blir allt viktigare. Inom denna inte alltför avlägsna framtid utgör tvister och missnöje en ännu större risk för företagen, med tanke på hur enkelt konsumenterna kan blockera dem från sina kommande beställningar.

Men om den används på rätt sätt kan tekniken i stället hjälpa företag att skapa en korrekt bild av verksamheten och leveranskedjan genom att flagga för brister, felaktigheter och problem, samtidigt som kundservicen underlättas genom allt bättre processer, optimerade av algoritmer.

En sak är säker: obegränsade möjligheter att följa vårt varumärkes värderingar och överträffa kundernas förväntningar väntar runt hörnet..

 

1 Quocirca Print 2025 Report (www.print2025.com)

Mer av Innovation

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen