1. Hem Brother
  2. Blogg
  3. Innovation
  4. 2022
  5. Självutcheckning kundupplevelse
En anställd i en detaljhandelsbutik klistrar en etikett på en hyllkant. Etiketten innehåller information om streckkoder för skanning av inköp.

Självutcheckning: nyckeln till en bättre kundupplevelse inom detaljhandeln

För att förbättra kundupplevelsen – och effektiviteten – sätter detaljhandeln sitt hopp till tekniska innovationer. Här tittar vi närmare på hur tekniklösningar för självutcheckning och självskanning omvandlar vårt sätt att handla.


Men vad är det som driver förändringen inom detaljhandeln? Allt handlar om kundupplevelsen. Det finns ingenting som irriterar butikskunder så mycket som stora mängder folk och långa väntetider1.  Nästan en tredjedel av butikskunder svarar att de blir irriterade av långa köer – och över en tredjedel vill inte behöva köa i mer än fem minuter.2

Det våras för självutcheckning

Antalet kassor för självutcheckning ökar snabbt i butikerna över hela Europa3. 36 % av återförsäljare planerar att investera i hård- och mjukvara för självutcheckning,4 och enligt prognosen kommer den europeiska marknaden för självutcheckning att öka med i genomsnitt 13 % om året fram till 2026.5

En ökad medvetenhet och positiva reaktioner från konsumenterna är två faktorer som är drivande i de här systemens framgångar. Med tanke på konsumenternas preferenser för betalning med kort och andra former av kontant- och kontaktlösa metoder är det lätt att se att självutcheckning passar dem perfekt.5

Om självutcheckning ska kunna hjälpa kunderna att spara tid så måste det dock fungera smidigt.  Det innebär att alla produkter måste vara lätta att skanna, vilket i sin tur kräver lättlästa streckkoder, intuitiva pekskärmar och personal som kan hjälpa till vid problem. .

Enklare självutcheckning av lösviktsvaror

Kunder som köper varor i lösvikt, som frukt eller grönsaker, måste enkelt kunna märka produkterna samtidigt som de väljer ut dem. För att garantera fungerande självutcheckning måste streckkodsetiketterna även vara tydliga och lättlästa.

Butiksförpackade varor som bröd, ost och charkprodukter har inte alltid en plan yta, vilket kan leda till att det blir svårt att läsa streckkodsetiketter som skrivits ut i butiken. Om etiketterna är otydliga ökar risken för fel i kassan så att kunden måste vänta på att personalen ska hjälpa till, med negativ inverkan på kundupplevelsen.

Det finns dessutom EU-bestämmelser som styr märkningen av livsmedel för att konsumenterna ska få korrekt information om innehållet i de produkter de köper. Det innebär att vissa produkter från länder utanför EU måste märkas om för att uppfylla EU-kraven. För att vi ska kunna veta vad maten vi köper innehåller är det viktigt att produkterna märks så att informationen – och streckkoden – alltid är tydlig och lättläst. 
A female member of staff at a retail bakery store is standing arms folded looking to camera. A Brother label printer is in the background.

Så säkerställer du fungerande själskanning för dina kunder

En ytterligare satsning för att förbättra kundupplevelsen är implementeringen av självskanningssystem där kunden skannar varan direkt vid hyllan med en handhållen skanner.

Amazon Go-butikernas koncept där man plockar det man ska ha och sedan helt enkelt lämnar butiken, har fått detaljhandeln att få upp ögonen för idén om en smidig kundupplevelse, där självskanning med mobilen blir ett sätt att erbjuda en liknande kundupplevelse till en bråkdel av kostnaden.

Med sådana system för självskanning kan kunderna lägga varorna direkt i kassen medan de handlar och slipper då packa om allt igen i kassan. Eftersom betalningen dras direkt från kundens konto via en mobilapp behöver man inte ens köa för att betala. 57 % av återförsäljare svarar att deras kunder föredrar att använda en mobilapp för att skanna in varorna, i stället för butikens skannrar.6

Fler och fler kunder inom detaljhandeln använder idag mobilen för att hämta information som hjälper dem att fatta välgrundade köpbeslut. Genom att skanna produktens streckkod i butiken kan kunderna få upp den här informationen direkt på mobilskärmen.6 För att informationen ska vara korrekt är det viktigt att de streckkodsetiketter som butiken skriver ut är slitstarka och tydliga.

Eftersom det är så smidigt för kunden – och informationen är så lätt att leverera – erbjuder 60 % av butiker redan självskanning, eller planerar att implementera det inom kort. 6

En kundupplevelse med självskanning är bara så bra som kvaliteten på dina etiketter

Det är uppenbart att lösningar för självskanning kommer att bli standard i framtidens butiker. Men hur framgångsrika lösningarna för självutcheckning och självskanning kommer att bli styrs av hur snabbt och tillförlitligt kunderna kan skanna sina varor och bearbeta betalningen.

Ett system för självskanning blir aldrig bättre än kvaliteten på den streckkod som ska skannas.

När du ska välja en etikettskrivare eller märkmaskin för lösviktsvaror eller hyllkanter rekommenderar vi att du väljer en modell som ger tydliga, lättlästa och kladdfria utskrifter.


Brothers serie med robusta, slitstarka mobila skrivare är utformade för daglig användning på hektiska butiksgolv – så att du kan skapa de tydliga, lättlästa streckkoder som dina kunder behöver för att uppleva din självutcheckning eller självskanning som verkligt smidig och effektiv. Vår guide till etikettskrivare och märkmaskiner hjälper dig att hitta den bästa modellen för dig.

Läs mer om hur Brother har hjälpt en rad olika aktörer inom detaljhandeln att övervinna alla möjliga – och omöjliga – utmaningar på vår sida med detaljhandelslösningar.



Källor


1.    https://www.express.co.uk/life-style/life/1465226/shoppers-queue-only-five-minutes
2.    https://www.dssmith.com/packaging/about/media/news-press-releases/2021/7/the-birth-of-fusion-shopper
3.     https://www.ccv.eu/en/2021/consumers-take-the-lead-with-self-service/
4.    https://www.digimarc.com/blogs/AI-Self-Checkout-Big-for-European-Retailers
5.    https://www.kbvresearch.com/europe-self-checkout-systems-market/
6.    https://www.scandit.com/blog/european-retailers-recognize-its-time-to-scan-go/


Mer av Innovation

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen