1. Hem Brother
  2. Om Brother
  3. News
  4. 2023
  5. Brother firar 35 år av märkning

Brother firar 35 år av märkning

I september firar Brother en milstolpe: 35 år med märkning. 
Den globala leverantören av affärstekniklösningar gjorde sitt intåg på marknaden med den populära märkmaskinen P-touch – som över tre decennier senare fortfarande är ett måste inom många företag.

Märkmaskiner används allt oftare för att märka upp mappar, pärmar, kablar och annan kontorsutrustning, skapa skyltar och mycket mer. Användarna är allt från sekreterare och receptionister till medarbetare inom HR, IT och ekonomi.  Och tack vare P-touch-serien kan de numera arbeta var som helst. 

Oberoende studier beställda av Brother visar att användningen av etikettskrivare och märkmaskiner har ökat sedan 2019, och en tredjedel räknar med att öka sin användning ytterligare under de kommande tre åren. 

Detta beror på ett ökat antal användningsområden, som kontorsutrustning som märks upp med streckkoder och QR-koder, samt märkning av sladdar på kontor och arbetsplatser till följd av fler video- och konferensenheter och gemensamma kontorsutrymmen.

För att fira 35-årsjubileet går Brother igenom hur kontorsmiljön har förändrats under de här åren, och vilka märkningslösningar vi erbjudit längs vägen.  
 

Brother och den föränderliga kontorsmiljön   
1980-talet


Kontorsmiljön har verkligen förändrats sedan 1980-talet. 

Tänk dig stora, klumpiga datorer och det ständiga ljudet av faxmaskiner som skickade och tog emot viktiga dokument. 

Det här var även årtiondet då PC:n blev alltmer populär, vilket skulle komma att förändra kontoret för all framtid. Företagskulturen präglades av längre arbetsdagar och krav på formell klädsel på kontoret.   
  
1988 lanserade Brother märkmaskinen P-touch för att underlätta kontorsuppgifterna. Den klassiska PT-6 var världens första handhållna elektroniska märkningsmaskin, vars slitstarka etiketter skapade ordning och reda på kontoret.  

1990-talet

1990-talet var uppkopplingens tid, då World Wide Web blev tillgängligt för allmänheten. Disketter användes fortfarande flitigt, och tidiga mobiltelefonmodeller och en öppnare planlösning såg dagens ljus.

Brother hade örat mot marken och lanserade den första tangentbordsmodellen av P-touch år 1990.

2000-talet

Vid millennieskiftet omkullkastades den traditionella kontorsmiljön när generation Y tog steget ut i yrkeslivet. 

2000-talet innebar därmed ett helt nytt sätt att arbeta. Teknik och snabb uppkoppling blev ett måste på kontoret, och kommunikationen utvecklades ytterligare när smarttelefonerna började masstillverkas.  
 
För att tillgodose de nya affärsbehoven lanserade Brother den första laddningsbara modellen av P-touch. Den följdes av den första etikettskrivaren för adressetiketter 2004. 

På 2010-talet präglades kontorsmiljön av samarbete, gemenskap och jämställdhet. Antalet startupföretag ökade markant, vilket ledde till allt fler kontorshotell.
      
I linje med utvecklingen möjliggjorde Brother etikettutskrifter och märkning från mobilen för smidigare åtkomst. År 2018 lanserade Brother även etikettutskrifter i fullfärg. Under det senaste årtiondet har kontorsmiljön förändrats lavinartat – nu kan vi jobba i stort sett var som helst ifrån. Och P-touch-serien återspeglar även detta.      

Dagens P-touch-serie 

Märkmaskinen P-touch är en av dagens mest kända varumärken för etikettutskrifter. De tre främsta skäl som nämns för att välja Brothers märkmaskiner och Brother original tape handlar om kvalitet, kompatibilitet och tillförlitlighet.

Brother har utvecklat serien under de senaste 35 åren för att ge företagen den funktionalitet de behöver för att kunna anpassa sig till en arbetsmiljö i ständig förändring.  
 
Brothers P-touch-serie har något för alla typer av företag, från små, kompakta handhållna enheter och skrivbordsmodeller till anslutningsbara enheter som kan skriva ut etiketter från en mobil eller surfplatta via Wi-Fi eller Bluetooth.  
 
Mer information om vad P-touch-serien kan göra för just ditt företag finns på Brothers webbplats.

* Studien utfördes av Qual Street och Sharp Research mellan oktober 2022 och februari 2023 och omfattar användare och inköpare av etikettskrivare för kontorsanvändning i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Totalt tillfrågades 817 personer, och 45 personer intervjuades om sin verksamhet samt sina skrivare, märkningsbehov och inköpsvanor.
P-touch fyller 35 år