1. Hem Brother
  2. Om Brother
  3. News
  4. 2018
  5. Teknik 2025 och de sju stegen från kontor till ekosystem

Teknik 2025 och de sju stegen från kontor till ekosystem

Det är bara sju år kvar till år 2025. Men i våra tider av digital disruption är det ett enormt kliv, framför allt för arbetsplatser.

Enligt Quocircas nya rapport Print 2025 kommer framtidens arbetsplats att se helt annorlunda ut när det handlar om hur och var vi arbetar och den utskriftsteknik vi använder. 

Av alla de framväxande trender som Quocirca tar upp har Brother valt ut sju insikter som kommer att snabba på utvecklingen mot ett virtuellt, sammankopplat kontorsekosystem år 2025. 

1) Mobila medarbetare kommer att utgöra närmare 60 procent av arbetsstyrkan

Quocirca avslöjar att organisationer förutspår att i genomsnitt närmare 60 procent av deras anställda kommer att vara mobila år 2025, jämfört med 38 procent 2017. 
Denna utveckling blir möjlig tack vare integrerade lösningar för arbetsplatsen, inklusive interaktiv skärmteknik, röstassistans, virtuella assistenter och att kluster och gemensamma arbetsytor blir allt mer populära.

2) Ökad användning av sakernas internet (IoT), artificiell intelligens (AI) och analysverktyg
IoT, molnet, dataanalys och AI kommer att utvecklas snabbt under de kommande sju åren, vilket skapar helt nya uppkopplingsmöjligheter. 
År 2025 beräknas 80 miljarder IoT-enheter generera data som kommer att förse AI-lösningar och prediktiva analysverktyg med helt ny användarstatistik. 
Multifunktionsskrivare blir ännu mer integrerade i det här bredare IoT-landskapet. Analysverktygen driver i sin tur utvecklingen framåt och kan bidra till förlängd maskinlivstid samt förbättrad underhållssupport och kundupplevelse. 

3) Från transaktion till löpande avtal – MPS (Managed Print Services) väntas öka
MPS har varit en enorm framgång för företag hittills och fram till 2025 beräknas 57 procent av små och medelstora företag anamma servicemodellen. 
Eftersom MPS kombinerar den senaste uppkopplade utskriftstekniken med optimerad användning och support kommer den här ökningen i sin tur att leda till en snabbare utveckling av den virtuella arbetsplatsen.

4) Millenniegenerationen blir det största segmentet i arbetsstyrkan
Säkerhet anses ha högsta prioritet inom 84 procent av alla företag. För att klara nya utmaningar förutspår Quocirca att enheter år 2025 kommer att verifiera användarnas identitet baserat på en mängd faktorer som biometri, plats och röstigenkänning. 
Det innebär nya säkerhetsmöjligheter och kommer att spela en central roll i skapandet av det nya kontorsekosystemet. 

7) Mindre papper, men inte papperslöst 
En oväntad generationsutveckling som Quocirca upptäckt avslöjar att utskrifter inte förväntas försvinna inom en nära framtid.

Millenniegenerationen, som många trodde skulle efterfråga en minskning av utskrivet material tack vare sina digitala vanor, tror istället att trycksaker kommer att få ökad betydelse. Jämfört med de 74 procent av personer i åldrarna 18–34 år som anser att utskrivet material är viktigt i dag, tror 77 procent att det kommer att vara viktigt 2025. 

Samtidigt som utskriftsvolymerna kommer att minska tyder Quocircas rapport på att de kommer att spela en avgörande roll i det smarta, sammankopplade ekosystemet.  

Quocirca pekar på tillverkarnas innovationsförmåga som avgörande för att vi ska vara förberedda på det här nya virtuella landskapet.

Nya modeller måste vara funktionella och ge en ännu bättre användarupplevelse. Brother investerar stort med forskning och utveckling på det här området och kommer att bygga vidare på sin 110-åriga tradition av innovation genom ett nära samarbete med sina kunder för att skapa framtidsinriktade produkter som tillgodoser deras kommande behov. 


Så här gick undersökningen till

Quocirca genomförde 575 intervjuer online med IT-chefer och beslutsfattare inom små och medelstora företag i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och USA. De genomförde även 55 telefonintervjuer med högt uppsatta chefer i USA, Europa och Japan från ett brett urval av tryckerier, återförsäljare och fristående mjukvaruleverantörer. Båda undersökningarna ägde rum i oktober och november 2017. Läs Brothers version av rapporten. 

 

 
Kontor, skrivbord, Brother