1. Hem
  2. Blog
  3. Effektivitet blogg
  4. 2019
  5. Så sparar du tid på jobbet
Brotherin mustesuihkutulostin ja kuvassa oikealla puolella pino odottavia töitä.

Så sparar du tid på jobbet

  • 3 Minuter lästid

Vi tillbringar en stor del av våra liv på jobbet – men hur mycket tid lägger vi på att faktiskt få själva jobbet gjort?

Sanningen är att vi inte arbetar produktivt under hela arbetsdagen. En ansenlig del av vår arbetsvecka ägnas faktiskt inte åt arbete, utan exempelvis åt att pendla, småprata med kollegor, hantera tekniska problem eller hålla koll på sociala medier.

Mycket kan vi inte själva styra över, men det finns några saker vi kan tänka lite extra på.

Här är de tre främsta tidstjuvarna under arbetsvecka

#1 Mardrömstrafik

För många av oss utgör tiden vi tillbringar på väg till och från jobbet en stor del av arbetsveckan. Vi kanske inte är ”på jobbet” direkt, men vi skulle nog inte befinna oss på en buss eller sitta fast i en bilkö kl. 7 en måndagsmorgon om vi inte var tvungna.
 
 
Making the most of your working week infographic 1 SE

Vi européer lägger i genomsnitt 25 minuter1, enkel väg, på att ta oss till eller från jobbet varje dag. Det blir:
• 13 000 minuter per år
• 217 timmar per år
• 9 dagar per år

#2 Tidsplanering

När du äntligen kommer fram till jobbet är tidsplaneringen, som alla vet, avgörande för att kunna bocka av alla punkter på att göra-listan.

Making the most of your working week infographic 2 SE

Trots det ägnas upp till 80% av arbetsdagen att göra sådant som är av lite eller inget värde, vilket genererar ungefär 3 timmar bortslösad tid per dag2. Denna tid fylls med distraktioner, och de största bovarna i dramat är:
• Sociala medier: Vi lägger 7 % av vår arbetsdag på sociala medier3.
Tappa fokus: 9 av 10 personer dagdrömmer på möten2.
Avbrott: En genomsnittlig anställd blir avbruten 56 gånger om dagen4.

#3 Teknik – ett nödvändigt ont

Tekniken har förändrat vår värld till det bättre. Men trots alla fördelar och lösningar den erbjuder kan den emellanåt även sakta ned saker och ting. Vi hamnar alla i situationer som sinkar arbetsdagen – det kan handla om allt från ett av de snart 246 miljarder5 e-postmeddelanden som skickas dagligen till den där besvärliga programvaruuppdateringen.

Making the most of your working week infographic 3 SE

Anställda lägger upp till 13 timmar i veckan på att hantera sin e-post.
= 28% av arbetsveckan.
= 650 timmar om året.
= Ungefär 80 arbetsdagar om året5

 Men trots detta innehåller den genomsnittliga inkorgen bara 38 % viktiga och relevanta e-postmeddelanden.5.

Och så var det skrivaren

Att skriva ut är en viktig funktion på nästan alla arbetsplatser. Gammal, uttjänt eller dåligt underhållen utrustning kan bli tidsödande, särskilt om du behöver ringa upp IT-supporten för att få hjälp med papper som fastnat, felaktiga utskrifter eller problem med skannern.

Skrivare för företag
Vårt utbud av skrivare och allt-i-ett-enheter har något för varje arbetsplats. Vi erbjuder en pålitlig och skräddarsydd lösning och levererar högupplösta utskrifter för stora utskriftsvolymer som ger dig tid till en produktiv arbetsdag.

 

Mer information finns här

Källor:

1 Källa: Time spent travelling to and from work. Länk: OECD Family Database: http://www.oecd.org/els/family/database.htm. OECD - Social Policy Division - Directorate of Employment, Labour and Social Affairs
2 Källa: Time management facts and figures. Länk:: www.dovico.com/blog/2018/03/06/time-management-facts-and-figures/
3 Källa: Productivity in 2017: What we learned from analyzing 225 million hours of work time. Link: blog.rescuetime.com/225-million-hours-productivity
4 Källa: Time Management Statistics. www.keyorganization.com/time-management-statistics.php
5 Källa: Email Overload: Research and Statistics. Länk:https://blog.sanebox.com/2016/02/18/email-overload-research-statistics-sanebox/ 


Mer av Effektivitet

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen