Vaateliikkeen naistyöntekijä tulostaa Brotherin tulostimella

Framtidens detaljhandel: ett nytt skyltfönster efter covid-19

Under covid-19 föll BNP inom eurozonen till rekordlåga nivåer1 – och en av de branscher som drabbades allra hårdast var detaljhandeln.

Medan e-handeln ökade markant och allt fler handlade i närområdet till följd av ökat hemarbete var det den traditionella cityhandeln som tog den största smällen.

När nu restriktionerna börjar lätta och samhället öppnar upp igen tittar vi närmare på hur detaljhandeln har förändrats – och tar upp fyra sätt för detaljister att anpassa sig för framtiden.

Vem klarar återhämtningen inom detaljhandeln bäst?

När pandemin svepte som en våg över Europa sjönk antalet besökare i fysiska butiker, och 40 % av konsumenterna i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Storbritannien och Tyskland gjorde färre besök i fysiska butiker.1

I takt med att coronarestriktionerna har börjat hävas har köpcenter med stora utomhusytor som underlättar social distansering visat sig populära hos kunderna.1 Den här typen av butiksformat har visat sig särskilt framgångsrikt i Spanien och Tyskland, där antalet besökare till stora, specialiserade köpcenter i stort sett har återgått helt till nivåerna före pandemin.1

Cityhandeln har däremot haft svårare att återhämta sig. Den senaste forskningen visar att mellan mars 2020 och mars 2021 har stora shoppinggator som Oxford Street i London, Champs-Élysées i Paris, Gran Vía i Madrid, Rue Neuve i Bryssel, Via del Corso i Rom och Kurfürstendamm i Berlin alla drabbats av betydligt minskade kundvolymer.2

Är den enorma ökningen inom e-handeln här för att stanna? 

E-handelns tillväxt ökade explosionsartat över hela Europa under pandemins första våg.3  De konsumenter som handlade mer online 2020 fanns just i de länder som drabbades hårdast av pandemin, som Spanien, Belgien och Italien, medan de nordiska länderna, som inte hade lika hårda restriktioner, inte upplevde lika markanta ökningar inom e-handeln.4

Även om handeln i fysiska butiker återhämtar sig talar siffrorna sitt tydliga språk i jämförelse med e-handelns tillväxt. E-handelns tillväxt är 7,6 gånger högre än butikshandeln i Frankrike, 11,2 gånger högre i Spanien, 12,2 gånger högre i Nederländerna och 16,2 gånger högre i Italien. 3

Frågan är med andra ord inte OM vi kommer att fortsätta med e-handel, utan hur ofta vi kommer att handla online, hur mycket vi kommer att handla för, och hur våra nya e-handelsvanor kommer att påverka våra köp i fysiska butiker. 

A Brother handheld labelling and receipt printer is worn on-body of a store assistant of a retail clothing shop. It is printing out a customer receipt.

Hur kan detaljhandeln förbereda sig för framtiden?

Med tanke på den här utvecklingen är det tydligt att detaljhandeln måste tänka nytt för att skapa en mer engagerande kundupplevelse. Här är fyra sätt för detaljister att förbereda sig för framtidens detaljhandel.

 

•    Koppla e-handeln till butiken 

Förvandla butiken till ett distributionscenter i miniformat, så att kunderna kan beställa online och antingen hämta varorna i butiken eller välja direktleverans. 34 % av detaljisterna svarade att deras omsättning hade ökat efter att de lanserat en click & collect-tjänst.5 Detaljister kan även genomföra beställningar med hjälp av varor som finns i lager och distribuera dem med lokala alternativ som Uber Direct eller lokala fraktföretag.

•    Erbjud kontantfria alternativ 

Under perioden med strikta covidrestriktioner vande sig butikskunderna vid snabba, kontaktfria betalningsmetoder som de upplevde som säkrare och mer hygieniska. Smarta butiksägare utforskar nu lösningar som låter kunderna betala med valfri metod – oavsett om det är kreditkortet, mobilen eller smartklockan.

•    Ta ställning i etiska frågor

Detaljister som har tagit ett socialt ansvar under pandemin kommer att vinna fler kunder när livet återgår till det normala. 62 % av konsumenterna svarar att etiska frågor som rättvisa löner, samhällsansvar och omtanke om miljön har blivit viktigare för dem till följd av pandemin. Konsumenter i åldern 18–34 känner starkast för detta, och 64 % svarar att de skulle anstränga sig extra för att handla hos företag som visar social omtanke.6

 

•    Utnyttja sociala medier

De flesta sociala plattformarna har börjat med handelsfunktioner. Facebook, Instagram och Snapchat har redan e-handelslösningar, och TikTok testar de här funktionerna i Europa.7 Men det gäller att smälta in. Vid e-handel på sociala plattformar är det viktigt att konsumenterna känner att innehållet är relevant för just dem. Det betyder att även säljinnehållet måste anpassas efter användarnas intressen och stämma överens med det övriga utseendet på den aktuella plattformen.

Det är svårt att förutspå detaljhandelns framtid, eftersom pandemin har påskyndat utvecklingen av e-handeln så mycket att de tidigare reglerna inte längre gäller.

Det vi däremot vet är att ditt nya skyltfönster finns där dina kunder har sin uppmärksamhet riktad just för tillfället. Och förmågan att fånga den uppmärksamheten och de tillfälliga möjligheterna kommer att bli nyckeln till framgång inom den nya detaljhandeln.

Vill du veta mer om hur Brother hjälper detaljhandeln att öka sin effektivitet, behålla fler kunder och bibehålla sina vinstmarginaler? Titta närmare på vårt breda utbud av lösningar för detaljhandeln.

Källa:

1. euro.savills.co.uk/portugal/spotlight-european-retail-sep-20.pdf

2. mytraffic.io/en/european-high-streets-120-ranking-en

3.. nielseniq.com: "Europe’s next step in e-commerce growth" - June 2021

4.. www.statista.com: "E-commerce increase due to coronavirus in Europe by country 2020" - April 2021

5. etaileurope.wbresearch.com/blog/state-click-collect-2020-strategy

6. retailtimes.co.uk/socially-conscious-convenience-driven-retailers-set-to-win-post-pandemic-new-research-reveals/

7.retail-insight-network.com/features/is-social-media-ecommerce-on-the-rise-industry-experts-respond/

Mer av Innovation

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen