1. Hem Brother
  2. Brother Solutions
  3. Brother Resource Hub
  4. Blogg
  5. Miljö
  6. 2019
  7. Vårt engagemang inom välgörenhet: från kampen mot cancer till utbildningssatsningar
Hyväntekeväisyyttä tehdään monin tavoin

Vårt engagemang inom välgörenhet: från kampen mot cancer till utbildningssatsningar

I linje med vårt företagsmotto ”At your side” är samarbete en viktig faktor för Brother. Vi har hundratals välgörenhetssamarbeten över hela Europa.

Våra satsningar på välgörenhet blir allt fler och är unika för varje land. Det handlar om allt från att ge blod till att samla in pengar till cancerforskning, och varje enskilt projekt innebär en mängd olika fördelar för lokalsamhället.

I samband med den internationella dagen för välgörenhet den 5 september uppmärksammar vi en handfull samarbeten som våra kontor runt om i Europa driver för att förbättra tillvaron för människorna i respektive land. 

 

1.    Världsstafett  

Som en del i Brothers årliga internationella Golden Ring Project deltar de lokala kontoren i olika lopp för att samla in pengar till cancerorganisationer. 

Förra året deltog över 4 000 anställda från 20 Brother-kontor runt om i världen. Bland annat sprang 23 medarbetare från Brother France loppet Odyssea Paris och samlade in pengar till Gustave Roussy (ett ledande institut inom cancerforskning). Pengarna gick till att utveckla individanpassade behandlingsmetoder för bröstcancerpatienter. Totalt lockade loppet 37 500 deltagare och samlade in totalt 520 000 euro.

I år deltog medarbetare från Brothers europeiska huvudkontor i ett 24 timmar långt stafettlopp där de turades om att gå och springa i ett helt dygn. Laget tog sig tillsammans nästan en halv miljon steg och samlade in över 4 500 euro, långt mer än målet på 2 000 euro. 

2.    Gåvor som räddar liv 

Enligt Världshälsoorganisationen uppgår andelen människor som skulle kunna skänka blod men inte gör det till 90 procent av befolkningen. Brother Industries Slovakia och Brothers team i Tjeckien försöker ändra på detta genom att anordna evenemang där anställda och lokalinvånare kan lämna blod. I samarbete med ett sjukhus i Brno skänkte teamet priser som blodgivare hade chans att vinna. 

Brother Industries Slovakia har samarbetat med Slovakiens nationella blodgivartjänst i 11 år. De genomför mellan tre och fyra satsningar om året för att få fler att ge blod. Det kan innebära mellan 14 och 24 liter blod per omgång.

 

3.    Barnhem 

Två gånger om året skänker Brothers team i Ryssland pengar till närliggande barnhem. Det ger barnen en tryggare tillvaro och tillgång till vardagens förnödenheter.

Brother Russia har även ett nära samarbete med Fond Vera, en välgörenhetsorganisation för obotligt sjuka. De har bidragit med sjukvårdsprodukter (bland annat produkter för sängliggande patienter och transportutrustning) och även med Brother-produkter som skrivare och bläckpatroner. Brothers medarbetare i området ställer dessutom ofta upp som frivilliga och samlar in hushållsprodukter, godis, snacks och ekonomiska bidrag.

 

4.    Utbildningsmöjligheter

Brother Ireland sponsrar Dublin City University’s Access Program för tredje året i rad. Programmet ger underprivilegierade ungdomar möjlighet att få en kostnadsfri universitetsutbildning.

 

5.    Tillsammans mot global uppvärmning

I över tio år har, Brother Europe gett sitt stöd till Cool Earth, en brittisk ideell organisation som arbetar för att skydda och bevara Amazonas naturliga mångfald.  

Samarbetet bevarar regnskogen, skyddar utrotningshotade arter och bidrar till lägre koldioxidnivåer.

Brothers europeiska säljkontor bidrar också mycket till satsningen. De samlar in och  återvinner använda bläckpatroner och tonerkassetter som en del i Cool Earth Eco-Rewards Initiative. Initiativet ger bidrag till aktiviteter som syftar till att förhindra global uppvärmning.

Cool Earth Director Matthew Owen and BIE Marketing Director Luc Godard
Cool Earth Director, Matthew Owen, och Luc Godard, marknadschef för Europa och chef för företagets sociala ansvar (CSR) för Brother International Europe.

6.    Karriärmöjligheter 

Brother Switzerland samarbetar med Welcome to School, en ideell organisation som hjälper unga flyktingar att integreras i samhället  och arbetslivet genom utbildning.

Kontoret har skänkt en ny Brother-skrivare och 1 000 schweiziska franc, vilket innebär att man har kunnat anställa fler lärare för 60 elever och hålla ytterligare 10 lektioner om dagen.

 

7.    Välgörenhetsmål

Med tanke på att fotboll är den populäraste sporten i Europa är det inte så överraskande att det ingår i många välgörenhetssatsningar.

Brother Italy stödjer Playmore, en ideell organisation som erbjuder idrottsanläggningar och träningstillfällen så att personer med funktionshinder kan delta i olika idrotter. 2018 ställde Brothers anställda upp och mötte pojklaget i en fotbollsturnering. 

Brother Industries UK sponsrar Wrexham Football Club, vilket är en förutsättning för att klubben ska leva vidare eftersom den ägs av supportrarna sedan 2011.

 

8.    Sykunskaper för kommande generationer

Brother Industrial Machine Handling i Tyskland har skänkt symaskiner till en närliggande högstadieskola som inte hade råd att köpa kvalitetsutrustning. Skolan ville ordna en lustfylld utbildning för att ge ungdomarna sykunskaper som de kan ha nytta av hela livet. Med Brothers hjälp blev drömmen verklighet.

 

9.    Perfekt harmoni

Brother International Europe och Brother UK ger sedan länge gemensamt stöd till Manchesters prestigefyllda Hallé Concerts Society. Orkestern, som grundades 1858, är en av Storbritanniens främsta symfoniorkestrar och har genom åren gjort mängder av hyllade framträdanden över hela världen.


Det här är bara några av alla våra aktiviteter runt om i Europa. Våra välgörenhetssamarbeten är enormt varierande och avspeglar de olika kontorens individuella särprägel. Vi är verkligen stolta över den passion och kreativitet som våra kollegor visar genom att stödja så många välgörande ändamål.

Tillsammans gör vi ”At your side” till så mycket mer än ett motto.

 

Mer av Miljö

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen