Fullständig transparens genom hela processen
De numera vanligt förekommande spårningsapparna är en fördel för alla parter och är en effektiv resurs för leveransföretagen. Kunderna kan hela tiden se var deras paket befinner sig – och om de inte är hemma för att ta emot leveransen så underlättar det även för leverantören att veta det i förväg. Förarens restid minskar, antalet resultatlösa resor blir färre och rutterna optimeras automatiskt av programvaran för att minska körsträcka och utsläpp. Genom att få överblick över fordonsflottan i realtid, nu även med hjälp av AI (artificiell intelligens), underlättas beslut kring såväl befintliga som kommande transporter för de transportansvariga. På så sätt kan rutter och scheman uppdateras i realtid. Tydliga etiketter och smidig skanning av streckkoder och QR-koder har stor betydelse för att möjliggöra dataprocessen. Oläsliga eller felplacerade etiketter leder till att värdefull datamängd och tid går förlorad, för att inte nämna den negativa upplevelsen för kunden i samband med att varor försvinner eller försenas.
Mindre förpackningsmaterial, lägre kostnader
Kunderna efterfrågar förpackningar som går att återvinna och returnera – dels för att de bryr sig om miljön, dels av praktiska skäl som att enklare kunna hantera eventuella returer samt minska mängden hushållssopor. Förpackningens storlek kan även optimeras genom automatiserad paketering för att undvika onödiga tomrum. Det har i sin tur positiv effekt på både portokostnaden och antalet paket per leveransfordon.
Samtidigt måste risken för dyra returer tas med i beräkningen och processen måste fungera smidigt för kunden, både när det gäller förpackning och märkning. 61% av kunderna anger att en returetikett är den viktigaste detaljen i ett företags returpolicy5.
Nästa steg: Samarbeta med pålitliga partners
För att säkerställa en tillförlitlig lösning måste beslutsfattarna inom detaljhandeln se till att alla aspekter av paketleveranserna samspelar med varandra. En brist i lagerhanteringen kan leda till kostsamma störningar under sista-milen leveranser. Vinnarna är de som samarbetar med pålitliga teknikpartners i varje fas av paketleveransen tack vare specialistverktyg som kan skapa tillförlitlighet och transparens– i kombination med ovärderliga data.
Källor:
1 https://www.statista.com/statistics/286384/internet-share-of-retail-sales-monthly-in-the-united-kingdom-uk/
2 https://images.rbis-go.averydennison.com/Web/AveryDennisonCorporation/%7B4e8d8ddd-2a91-4eb8-baa0-0a5712b9dd9f%7D_digital-consumer-behaviour.pdf?elqTrack=true
3 https://www.bearingpoint.com/en-gb/our-success/insights/fine-tune-your-delivery-propositions/
4 https://www.colliers.com/en-gb/research#sort=%40datez32xpublished%20descending
5 https://www.sendcloud.co.uk/whitepapers/ecommerce-delivery-compass-2021/