Tillagd i varukorg
  1. Hem
  2. Blogg
  3. Innovation
  4. 2020
  5. Ansiktsigenkänning i detaljhandeln
Kasvojentunnistus

Ansiktsigenkänning skulle kunna omvandla hela detaljhandeln – men vad händer med den personliga integriteten och kundupplevelsen?

Detaljhandeln har länge kämpat för att hitta en balans mellan e-handel och fysiska butiker. Den nuvarande krisen innebär att många kunder måste hitta nya sätt att handla. Men när situationen har lugnat sig kanske banbrytande butiksteknik kan bidra till att locka tillbaka kunderna till de fysiska butikerna igen?

Länge har storskalig användning av ansiktsigenkänning inom detaljhandeln betraktats som ren science fiction, som i filmen Minority Report från 2002, där anpassade reklaminslag och personliga rekommendationer automatiskt visas för kunderna baserat på deras profil och lagrade preferenser.

När det gäller teknisk kapacitet har den här framtidsvisionen redan blivit verklighet, och vi kan se hur teknik för ansiktsigenkänning används allt mer runt om i världen.

Det kan röra sig om matbutiker som tillämpar tekniken för att kunna registrera kända snattare, en pub som vill förhindra att någon går före i kön eller får stå och vänta i baren utan att få hjälp, eller restauranger och caféer som vill känna igen stamgäster för att kunna ge dem extra bra och snabb service.

I slutet av 2019 meddelade en spansk matbutik att de hade börjat använda tekniken för att ta betalt av kunderna, och Walmart har till och med ansökt om patent för ett ansiktsigenkänningsom kan registrera enskilda kunders sinnesstämning så att butiken kan ge snabbare service.

Revolutionerande teknik

Rhys David, VD hos verifieringsspecialisten Credas, anser att potentialen med tekniken är enorm, i synnerhet för att hjälpa detaljhandelsföretag att lära känna sina kunder bättre. Han säger: – Tekniken för ansiktsigenkänning har redan funnits länge, och det är överväldigande hur många olika områden tekniken kan tillämpas inom.

– Oavsett om man vill förbättra köpupplevelsen, veta vilka preferenser en kund har som kommer in i butiken, eller identifiera snattare och minska kostnaderna i samband med stölder, så finns tekniken redan på plats. Dessutom blir den hela tiden bättre, eftersom både bildframställningssystemen och algoritmerna som analyserar bilderna utvecklas i extremt hög hastighet.

 

Men trots de stora kliv tekniken har tagit finns vissa orosmoment, såväl hos allmänheten som hos regeringar och myndigheter, när det gäller ansiktsigenkänningens konsekvenser för den personliga integriteten.

IBM, en viktig aktör inom ansiktsigenkänning, tillkännagav i juni 2020 att den skulle sluta sälja och utveckla teknik på grund av dess risk att missbrukas för massövervakning, rasprofilering och kränkningar av grundläggande mänskliga rättigheter och frihet. 

Det har gett upphov till en debatt om att fastställa regler för ansvarsfull användning av teknik av polis och andra myndigheter.

 

Läs mer om hur våra lösningar kan göra din verksamhet mer produktiv, effektiv och säker

Debatten om personlig integritet

Elizabeth Denham, som ansvarar för den brittiska dataskyddsmyndigheten, har uttryckt oro i samband med teknik för ansiktsigenkänning och meddelat att det är ett område som står under strikt övervakning. I en artikel i The Guardian nyligen säger hon: – Att läsa av människors ansikten när de utför sina dagliga ärenden för att identifiera dem är ett potentiellt hot mot den personliga integriteten och något som vi alla borde oroas över. Det gäller i synnerhet om det sker utan människors vetskap eller samtycke.

– Såväl min myndighet som rättsväsendet analyserar på var sitt håll de juridiska aspekterna och utreder om den nuvarande lagstiftningen är i fas med den nya tekniken och människors förväntningar inför hur deras känsligaste personuppgifter används.

Samtidigt anser många av dem som utvecklar tekniken att det enda sättet att övertyga den stora allmänheten är att bevisa effektiviteten genom att testa ansiktsigenkänning i verkligheten. Rhys David fortsätter: – När det gäller den personliga integriteten är det viktigt att vara medveten om att i de allra flesta fallen implementeras tekniken för att skydda oss med så få olägenheter som möjligt.

– Det är frustrerande att olika lobbygrupper försöker hindra utvecklingen av teknik för ansiktsigenkänning eftersom den inte har testats tillräckligt. Faktum är att tekniken bara går att testa fullt ut i verkliga miljöer. Om vi som nation ska kunna utnyttja den här teknikens enorma potential måste vi ställa oss bakom den och börja testa den.

– Teknikens anhängare måste bli bättre på att förklara varför de gör det de gör, och att det i slutändan handlar om att skydda oss och ge oss en enklare och smidigare vardag.

Designutmaningar

Men oron för den personliga integriteten är inte det enda hindret detaljhandeln måste övervinna för att få kundernas välsignelse att implementera teknik för ansiktsigenkänning. De behöver dessutom säkerställa att tekniken förbättrar snarare än stör kundens upplevelse.

Rhys David fortsätter: – Detaljhandeln kommer att kunna anpassa shoppingupplevelsen efter kunderna utifrån deras köpvanor. Det här programmatiska tillvägagångssättet kan resultera i en mer personlig upplevelse i fysiska butiker än vad som någonsin varit möjligt. Naturligtvis under förutsättning att metoderna följer GDPR.

– Men implementeringen kommer att innebära stora utmaningar, och detaljhandeln kommer att behöva uppnå samma balans som e-handeln har brottats med i flera år: att ge effektiva förslag utan att bli påträngande och avskräcka kunderna på grund av alltför aggressiv försäljning.

Rhys David är däremot övertygad om att utvecklingen stadigt går mot ökad tillämpning i takt med att en allt större del av den breda allmänheten blir mer välvilligt inställd till tekniken:

– Bara under de senaste fem åren har många börjat se på det här med andra ögon. För inte så länge sedan kändes det fortfarande som science fiction, men nu inser allt fler fördelarna med ansiktsigenkänning.

– Tänk bara på att tekniken används av miljontals användare varje gång de låser upp telefonen.
– Det är många, även äldre som enligt fördomen kanske skulle vara mer skeptiska, som inte har några problem alls med detta när de väl inser hur tekniken kan förenkla tillvaron.

1 https://www.businessinsider.com/walmart-is-developing-a-robot-that-identifies-unhappy-shoppers-2017-7?r=US&IR=T 

 

Mer av Innovation

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen