Så ser framtidens högteknologiska butiker ut

Vill du veta vilka tekniska lösningar som formar framtidens handel?

Virtuell verklighet. 3D-skrivare. Ansiktsigenkänning. Det är bara några av de tekniska aspekter som kommer att revolutionera framtidens butiker och lågprisvaruhus.

När detaljhandeln börjar tillämpa nya butikslösningar kan det förändra hela verksamheten. Många kommer sannolikt inte att nöja sig med att bara sälja varor – i stället kommer de att erbjuda nya tjänster och upplevelser genom att koppla samman online- och offline-teknik. Men med tanke på alla spekulationer som den här tekniken medför, är det möjligt att avgöra vilken lösning som får störst betydelse för detaljhandeln?

För att svara på detta har vi tittat närmare på några av de vanligaste butikssituationerna och hur tekniken skulle kunna gynna dem.

 

Personliga meddelanden när kunden kommer in i affären

future-of-food-grocery-store-shopping

Ansiktsigenkänning skulle – precis som i science fiction-thrillern Minority Report från 2002 – kunna hjälpa större butikskedjor att identifiera stamkunder och erbjuda en mer personlig service. När en kund har registrerats skulle informationen kunna användas för att anpassa säljassistentens erbjudanden eller de meddelanden som visas på skärmarna i butiken. Vissa framtidsinriktade butiker använder enklare varianter av den här tekniken redan i dag.

Förstärkt verklighet för förbättrad kundservice 

future_of_clothes_shopping_augmented_reality_robots

Framtidens butiker kommer att kunna erbjuda sina kunder flera olika alternativ innan de ens har rört vid en vara. I klädbutiken skulle kunderna till exempel kunna använda en skärm för att sätta ihop kompletta stilar som de sedan kan prova i virtuella provrum. Digitalt förstärkta provrum testas redan av varumärken som Rebecca Minkoff.

Healey Cypher på eBay Inc. berättar mer om tekniken bakom Rebecca Minkoffs allra första uppkopplade butik i New York.

eBay Inc.'s Healey Cypher walks us through the technology behind the first-ever Rebecca Minkoff Connected Store in New York City.

Butikerna kommer att kunna erbjuda allt mer omfattande produktinformation och personalen kommer att få lära sig att använda uppkopplade enheter för att kunna hjälpa kunderna. I en elektronikaffär kan skärmar till exempel informera den som vill köpa en kyl om kundrecensioner och energiförbrukning. Här kommer kunden kanske även att kunna använda ett foto från mobilen för att kunna se hur produkten kommer att se ut i det egna hemmet.

IKEA har redan använt förstärkt verklighet på det här sättet.

I mataffären kan data som samlas in via medlemskortet användas för att hjälpa kunden att skapa optimala beställningar och minimera avfallet. Ett singelhushåll skulle till exempel kunna få hjälp av ”intelligenta vågar” att köpa precis rätt mängd färskvaror så att de räcker till nästa köptillfälle och ingen mat behöver slängas i onödan. Om en kund ska ordna med fest eller bara laga en mysig middag för två skulle en virtuell butiksassistent kunna hjälpa till med att skapa med den perfekta menyn. Därefter skulle alla ingredienser kunna levereras hem till kunden i rätt mängder.

Större anpassning, mer flexibla ”säljassistenter”

Dagens säljassistenter fokuserar redan på att ge kunderna minnesvärd service. I framtiden kommer de att kunna ta hjälp av tekniska lösningar för att maximera varumärkeslojaliteten och uppmuntra återkommande besök.

Erbjudandet ”personal shopper” associeras oftast med mer exklusiva butiker. Men i takt med att uppkopplade enheter börjar introduceras i allt fler butiker kommer den här tjänsten att bli mer allmänt tillgänglig. Nu får personalen större möjlighet att ge råd och vägledning till kunderna under hela köpprocessen med hjälp av pekskärmar och mobiltelefoner. Vi kan förvänta oss att få se allt fler VR-headset när företagen söker nya sätt att differentiera butiksupplevelsen.

Olika former av ny teknik som används tillsammans, till exempel virtuell verklighet och 3D-skrivare, kommer också att göra det möjligt att framställa skräddarsydda produkter med korta ledtider. Ett par skulle till exempel kunna gå in i juvelerarbutiken för att välja ut en förlovningsring och få med sig en specialdesignad ring redan samma dag.

Butikerna blir personliga upplevelsecenter
future_of_shopping

Framtidens butiker kommer att erbjuda allt mer immersiva och intensiva upplevelser snarare än att bara vara ställen där kunderna utför sina vardagsärenden. Många butiker fokuserar redan på att erbjuda en bättre totalupplevelse, med bekväma sittmöjligheter, förfriskningar och underhållning för barn eller medföljande partners. Den här trenden kommer att växa sig allt starkare när företagen tävlar om att erbjuda sina besökare den allra bästa upplevelsen. Harvey Nichols varuhus med café/cocktailbar, frisör och utställningsyta i nyrenoverade lokaler i Birmingham är ett exempel på den här trenden.

Butiksdesign och estetik kommer att behålla sin betydelse som avgörande faktorer för en butiks framgång. Framtidens minimalistiska butiksytor med ljus och öppen design kommer att innehålla pekskärmar och virtuella simulatorer i stället för produkter. Vi kan alltså förvänta oss färre fysiska varor på hyllorna, förutom när vi behöver kunna känna, lukta och smaka på dem eller prova dem. Förutom att butiksytan blir renare kommer den här utvecklingen dessutom att hjälpa butiksägare att eliminera problemen med snatteri och stölder, eftersom produkterna är i säkert förvar tills de har blivit sålda.

Färre kassor i framtidens butiker
future-of-in-store-marketing-personalisation-shopping

Även om självbetjäningskassorna kommer att finnas kvar på många ställen kommer framtidens butiker att erbjuda mer personlig service och interaktion för att tävla med konkurrenter online. Den traditionella kassadisken kommer förmodligen att bli mer ovanlig i takt med att kunderna betalar direkt via säljassistenter i mobilen. Apple tillämpar den här tekniken i sina butiker redan i dag. Kassorna kommer med största sannolikhet att ersättas av stationer där varorna kan specialanpassas efter kundens önskemål, förpackas eller slås in innan kunden lämnar butiken. Det här området kan även fungera som upphämtningsställe för kunder som har beställt varor online.

I framtiden blir det kanske dessutom möjligt att bara plocka med sig varor och lämna butiken utan att ens behöva passera en kassa, tack vare teknik som Beacons, appar eller kontaktlös betalning. Amazon är ett av de första företagen att prova detta. Systemet Amazon Go testas för närvarande i en specialbyggd butik i Washington, USA.

 

Vill du ta reda på mer om nästa trend inom detaljhandeln? Läs bloggartikeln om Omnichannel-detaljhandel.

Mer av Effektivitet

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen