Muuta konseptia

Utvecklas, dominera eller dö

Organisationsteoretikern, föreläsaren och författaren Eddie Obeng ger sin syn på innovation, Brothers 110 år gamla arv och dess framtid, efter att ha gästtalat vid ett exklusivt europeiskt partnerevent som utskrifts- och teknikföretaget arrangerat.

Fundera på en enkel fråga: När du köper en borrmaskin, köper du då borrmaskinen eller hålet?
 
Dagens kunder är mindre intresserade av produkten och mer intresserade av vad den kan hjälpa dem med. Allt handlar om att få ett bra, fungerande hål, inte om borrmaskinen eller bitsen. Så visst, dagens kunder vill ha prylar och maskiner som klarar sitt uppdrag med goda resultat, men de vill också att maskinerna ska göra mer – vara mer.
 
Om en maskin kan göra mer än en sak – två, tre, fyra – så desto bättre. Detta har skapat en kultur som präglas av multifunktion, MFC. Och det är goda nyheter för ett företag som Brother. De har försett marknaden med multifunktionsskrivare i över 20 år, med både bläckstråle- och laserteknik.
 
Men marknaden och konkurrensen befinner sig i förändring. Och om du bara säljer borrmaskiner som en ren transaktion och inte funderar på hur du kan fortsätta att tillgodose kundernas behov framöver, hur du kan göra mer och vara mer för dem, så missar du viktiga affärsmöjligheter. Konkurrenterna kan stjäla dina marknadsandelar om du inte ser till att sluta överenskommelser med dina kunder.

Att lyssna är avgörande. Särskilt för tillverkningsföretag som Brother och deras ingenjörer i Japan. Det är deras forskning och utveckling som skapar framtidens produkter redan i dag. De måste känna till de vilda, vackra och visionära funktioner som kunderna förväntar sig, eller bara drömmer om, för att kunna driva innovationen i rätt riktning. 

Men Brother är ingen nybörjare inom innovation. Företaget har genom åren försett marknaden med hårtorkar, mikrovågsugnar och symaskiner, utöver skrivmaskiner, skrivare och etikettmaskiner. Det är ett varumärke som verkligen vågar tänka utanför boxen. Bland de allra senaste nyheterna finns en lasermarkeringsmaskin som bränner en bild på plast och metall, och som drivs av ren väteenergi. 

Om man kombinerar Brothers löfte ”At your side” med banbrytande japansk forskning och utveckling framträder ett företag som utnyttjar sitt förflutna och över ett århundrade av innovation för att forma framtiden.

Hur kommer utskrifter att se ut i framtiden? Konceptet att skapa något som vi kan se och ta på för att förmedla ett budskap kommer alltid att finnas kvar, men materialet vi skriver ut på kommer att förändras, tror jag. Kommer det att vara platt? Flexibelt? Det ska bli spännande att se hur vi dokumenterar i framtiden. 

Det är de företag som bara ser det de letar efter som inte upptäcker vägen mot innovation. Företag som inte har tid att upptäcka det som är nytt kommer helt enkelt inte att utvecklas eller dominera. De här företagen kommer tyvärr sannolikt att stupa längs vägen. 

Om vi går tillbaka till borrmaskinen – kommer framtidens kund att vilja ha en tyst borrmaskin, med möjlighet att borra hål utan buller? Vilket mitt motto är? Lyssna på de kunder som förväntar sig omöjliga saker av dig – det är där framtiden finns.

Mer av Innovation

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen