AI skapar grunden för mer personliga användarupplevelser
Allt kraftfullare algoritmer med tillgång till allt större mängder data kommer att lära sig våra individuella preferenser så att effektiv orderhantering ersätts av en ny fas där ett behov går att förutse på teknisk väg.
Kunderna kan förvänta sig extremt responsiva tjänster i takt med att allt fler enheter ansluts till IoT (sakernas internet) och bidrar med fler detaljer. Men tjänsterna kan bara bli helt sömlösa om allt i våra hem och vår tillvaro är anslutet och uppkopplat.
En smart kyl kan till exempel registrera att mjölken är slut och beställa ny. Men den vet inte om vi är på semester, om vi har bestämt oss för att byta till havremjölk, eller vilka andra varor vi har tänkt köpa den här veckan, om inte den teknik som styr vår tillvaro är helt sammankopplad.
Här kommer interaktiva tekniska lösningar som Alexa, som redan har anammats av företag, att få allt större betydelse. Dessa enheter kommer att samla informationen från övriga anslutna källor i hemmet eller på kontoret, till exempel e-postsystem och kalendrar. Dessutom kommer den programvara som redan har lärt sig våra inköpspreferenser, som pris, hastighet, näringsvärde och miljömedvetenhet, att kunna samla vårt veckobehov i en beställning som utnyttjar prediktiv teknik för att minimera svinn.
På kontoret kommer skrivare med biometrisk pull printing att känna till de enskilda medarbetarnas preferenser. När medarbetarna inte behöver lägga onödig tid på enheterna får de ännu större möjlighet att förbättra kundupplevelsen och skapa mervärde.
Varumärkets ökade betydelse
Samtidigt som uppkopplingen ger företagen möjlighet att uppnå helt nya servicenivåer innebär den även vissa risker.
Teknik som automatiskt sköter beställningar åt oss i vardagen eller arbetslivet fråntar oss köpbeslutet, vilket innebär att bekvämligheten väger tyngre än frestelsen att byta till nya produkter, tjänster eller varumärken om vi inte känner oss besvikna eller lurade.
Det gör att varumärkesbilden, varumärkesvärdet och de etiska aspekterna blir allt viktigare. Inom denna inte alltför avlägsna framtid utgör tvister och missnöje en ännu större risk för företagen, med tanke på hur enkelt konsumenterna kan blockera dem från sina kommande beställningar.
Men om den används på rätt sätt kan tekniken i stället hjälpa företag att skapa en korrekt bild av verksamheten och leveranskedjan genom att flagga för brister, felaktigheter och problem, samtidigt som kundservicen underlättas genom allt bättre processer, optimerade av algoritmer.
En sak är säker: obegränsade möjligheter att följa vårt varumärkes värderingar och överträffa kundernas förväntningar väntar runt hörnet..
1 Quocirca Print 2025 Report (www.print2025.com)