1. Hem Brother
  2. Brother Solutions
  3. Brother Resource Hub
  4. Blogg
  5. Innovation
  6. 2020
  7. Vilken färg passar bäst i en företagslogotyp?
Läppäri ja muita työvälineitä

Vilken färg passar bäst i en företagslogotyp?

Det stämmer verkligen att man aldrig får en andra chans att göra ett första intryck. I affärsvärlden är logotypen det första och mest informativa intrycket en potentiell kund får av ditt företag.

Färger påverkar oss känslomässigt och logotypen har potential att antingen locka eller avskräcka kunder från ett varumärke.  Så hur bestämmer man vilken färg logotypen ska ha? 
Svaret är att det inte finns någon viss färgsättning som passar alla – valet beror på din verksamhet och dina kunder.
För att fira den internationella färgdagen den 21 mars delar Brother med sig av några smarta tips som kan hjälpa dig att fatta det här viktiga beslutet.

 

Svart

Föga förvånande är svart en av de populäraste färgerna i logotyper, och det självklara valet för företag som strävar efter ett traditionellt utseende. 

Om du väljer en avskalad svart logotyp får det ditt varumärke att kännas tidlöst, lyxigt och kanske till och med lite mystiskt.  

Eftersom det även är sorgens färg undviker ofta varumärken som erbjuder hygien-, spädbarns- och familjeprodukter svart. 


Blå

Blå är en av de populäraste färgerna i logotyper, och en färg som vi på Brother är stolta över att ha valt för att representera vårt varumärke. Färgen signalerar lugn, mognad, logik, ärlighet och intelligens. 

Väljer du en blå logotyp måste den verkligen sticka ut från mängden för att den ska få den uppmärksamhet den förtjänar, eftersom färgen är så populär. Ett sätt att särskilja ditt varumärke från konkurrenterna är att lägga till en tagline, som Brother har gjort med mottot ”At your side”. 

En blå logotyp bör däremot undvikas om du arbetar inom livsmedelsindustrin, eftersom färgen sällan förekommer naturligt i mat och dämpar aptiten – ingen lockas av en tallrik med blå mat. 

Röd

Röd är en kontroversiell färg eftersom den associerar både till passion och ilska. I en logotyp kan färgen kännas kraftfull, intensiv, modern och lekfull.


En vetenskaplig teori är att människor uppfattar den röda färgen bättre än andra färger eftersom den i forntiden hjälpte oss att hitta frukt som växte i träden.


Den här effekten har fått några av världens mest kända varumärken, till exempel Coca-Cola och Netflix, att använda rött i sina logotyper. Genom att kombinera en röd logotyp med en vit, svart eller gul färg kan man förstärka effekten.  

Grön

Tack vare mångsidigheten passar den gröna färgen bra för många varumärken eftersom den upplevs som lugnande, förtroendeingivande och trygg.  

Gröna nyanser associerar till naturen och används ofta av ekologiska, naturliga och miljövänliga märken. 

Som en symbol för tillväxt och nytt liv är det en färg som används av många ambitiösa och framgångsrika företag, bland annat Starbucks, Android, Heineken och Land Rover.  

Brun

Brun är också en naturlig färg som ger liknande associationer som gröna nyanser och ofta används för miljövänliga och ekologiska produkter. Färgen passar bäst för friluftsföretag och tillverkare av naturligt bruna produkter som kaffe och choklad. 

Bruna logotyper känns ofta maskulina, får ditt varumärke att se robustare ut och skapar en rustik och handgjord känsla. 

Färgen fungerar däremot inte lika bra för turism-, finans- och IT-företag.


Orange

Orange är en energifylld och lekfull färg. Den ses sällan i logotyper för storföretag eller varumärken som är lyxiga, feminina eller seriösa. 

Orange används ofta av varumärken som erbjuder prisvärdhet i kombination med grundläggande kvalitet och passar företag i resebranschen, till exempel easyJet. 

Färgen väcker associationer till religion i många asiatiska länder, i synnerhet buddhism och hinduism.

 

Gul

En gul logotyp ger en positiv känsla till ett varumärke. Färgen associerar till solsken, lycka och glädje och används ofta av mer lättsamma varumärken snarare än storföretag. 

Färgen kan även anspela på hunger och används av populära restaurangkedjor som McDonalds och Subway. Eftersom barn lättare registrerar primärfärgerna är det här förstahandsvalet när man vänder sig till den yngre generationen. 

 



Rosa

Rosa ses traditionellt som en kvinnlig färg. Men tack vare utvecklingen av ”millennial pink” under de senaste åren har rosa blivit en mycket mer könsneutral färg.

Rosa logotyper är roliga, omhuldande och påminner om barndomen. Eftersom rosa inte är särskilt vanligt förekommande i logotyper är det ett bra val eftersom det verkligen hjälper ditt varumärke att sticka ut från mängden.


I Japan är rosa vårens traditionella färg eftersom den associerar till blommande körsbärsblommor. Färgen står även för ungdom och hälsa.


Se hur du kan utnyttja färger för att skapa det rätta första intrycket med hjälp av vår serie färgbläckstråleskrivare för företag här.

Mer av Innovation

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen