1. Hem Brother
  2. Brother Solutions
  3. Brother Resource Hub
  4. Blogg
  5. Innovation
  6. 2022
  7. Hur har pandemin påverkat investeringarna i tekniska lösningar för detaljhandeln?
detaljhandelsscen med animerade affärsmän och en fabriksanställd som inspekterar paket från en produktionslinje i ett lager tillsammans med en lastbil och en världskarta.

Hur har pandemin påverkat investeringarna i tekniska lösningar för detaljhandeln?

Den här branschen har genomgått enorma förändringar under de senaste två åren – pandemin har revolutionerat den europeiska detaljhandelns relationer och interaktioner med sina kunder.

Företagen har blivit tvungna att erbjuda fler kontantfria transaktioner, möta den enorma efterfrågan inom e-handeln och hantera störningar i hela leveranskedjan.

Här har den tekniska utvecklingen hjälpt återförsäljare att anpassa sig, skapa tillväxt och särskilja sig från konkurrenterna. 

Vår studie av detaljhandelns beslutsfattare i hela Europa, utarbetad i samarbete med marknadsundersökningsföretaget Savanta, visade att 3/4 av företagen påskyndade sin användning av ny teknik till följd av pandemin.  

Närmare hälften svarade att ytterligare teknikinvesteringar är ett viktigt mål för de kommande fem åren. Och vi vet att det framför allt är tre områden som företag över hela Europa fokuserar på. 

Här tittar vi närmare på några av dessa tekniska lösningar.

1.    Nya lösningar för leverans och logistik

Tillförlitlig och korrekt dokumentation är ett måste inom hela leveranskedjan, från hyllmärkning till slitstarka, högkvalitativa etiketter för förpackningar och leveranser. Allt fler detaljhandelsföretag överväger även mångsidiga multifunktionsenheter för att  skanna och skriva ut tydliga lageretiketter och kvitton som kan möjliggöra effektivare och mer korrekt hantering och snabba på leveranserna. 

Lagerhanteringssystem ger detaljhandeln fullständig överblick över lagersaldot i butiken, på lagret och i leveransprocessen, vilket kan förbättra spårningen av beställningar och returer, ge en bättre helhetsbild av processen och säkerställa att utrymmet och bemanningen hanteras så effektivt som möjligt. 

Dessa system kompletteras även av inventariehanteringsprogram som kan utföra realtidsbedömningar, varna vid lågt lagersaldo och automatisera köporder för att maximera lagringsutrymmet och säkerställa rätt lagernivåer, samt automatiserad orderplockning, som använder mobila robotar för att säkerställa korrekt hantering, dygnet runt. 

2.    Nya kundupplevelser i butik

Den fysiska butiken har inte spelat ut sin roll, den har bara förändrats. Konsumenterna vill ha samma smidiga köpupplevelse som de får online, tillsammans med ett mervärde som de inte kan få på nätet.

För att kunna uppfylla de här behoven måste de fysiska butikerna bli mer digitala och utnyttja tekniken för att förbereda sig för framtidens köpupplevelse. Detaljhandeln investerar i interaktiva provrum som använder 3D-teknik och förstärkt verklighet för att det ska gå snabbare och enklare att prova kläder. De erbjuder pekskärmar där kunderna kan logga in på sina kundprofiler i butiken, och länkar dem till sina onlinekanaler för att skapa en personligare upplevelse. 

Och allt fler butiker samlar nu även in data från enheter som träningsklockor och mobiler för att nå potentiella kunder i närheten med anpassade erbjudanden och marknadsföringskampanjer. 

Kravet på en smidig och sömlös upplevelse gäller även i allt högre grad betalningen. Amazon och Aldi har båda testat butiker där konsumenten kan checka in med mobilen och automatiskt debiteras för alla varor de tar med sig, utan att behöva passera genom en kassa. Det är ytterligare ett av alla tecken på att vi är på väg mot ett helt kontantfritt samhälle.

3.    Nya digitala kundresor

Varumärkena överväger nya appar och visualiseringsprogram för att skapa interaktiva provrum både online och i butik, så att kunderna kan ”prova” kläder virtuellt, eller se hur en möbel skulle se ut i deras hem.

Digitala spårningsverktyg kan samla in data i varje steg av kundresan och skapa en detaljerad bild av kundernas onlinebeteende. Det kan i sin tur ge insikter som detaljhandeln kan använda för att rikta sin onlinemarknadsföring till rätt målgrupp.

Och med hjälp av intelligent automatisering kan varumärkena sedan sammanställa information om varje interaktion som en konsument har haft med dem och även ge sina kundservicemedarbetare tillgång till den här informationen. Dessutom kan de tekniska lösningarna rekommendera olika åtgärder baserade på dessa data.  

En granskning av nya tekniska lösningar för detaljhandeln

Företagen i den här branschen är under stor press, och vi vet att tekniska lösningar kommer att bli allt viktigare för att de ska kunna anpassa sin verksamhet till de nya förutsättningarna.

Därför ville vi veta mer om vad de här företagen går igenom och vad de planerar. I vår senaste rapport tittar vi närmare på hur pandemin har påverkat dem, vilka tekniska lösningar de har investerat i, hur de använder de här lösningarna och vad de planerar att satsa på i framtiden. 

Som ett komplement till vår studie av branschens beslutsfattare har vi även intervjuat en rad detaljhandelsexperter från hela Europa för att få veta mer om hur deras företag har hanterat situationen.

* En studie av 169 beslutsfattare inom detaljhandeln över hela Västeuropa, genomförd i juni 2021. 

Klicka här för att läsa vår senaste rapport om detaljhandeln och ta reda på mer om vad dina kollegor i branschen fokuserar på.

Mer av Innovation

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen