Tillagd i varukorg
  1. Hem
  2. Blog
  3. Effektivitet blogg
  4. 2019
  5. Medvetna konsumenter – därför bör livsmedelsbranschen satsa på effektiv märkning
Juustojen merkinnät on tehty Brotherin tarratulostimella

Medvetna konsumenter – därför bör livsmedelsbranschen satsa på effektiv märkning

  • 3 Minuter lästid

Vikten av livsmedelsetiketter ska inte underskattas, särskilt inte med tanke på allergier och matintolerans.

Vikten av livsmedelsetiketter ska inte underskattas, särskilt inte med tanke på allergier och matintolerans. Konsumenterna behöver få veta exakt vad en livsmedelsprodukt innehåller för att kunna fatta ett välinformerat köpbeslut. 

Andra viktiga faktorer är priset och att produkten följer EU-lagstiftningen, vilket innebär att det finns en ökad möjlighet för återförsäljare att förbättra sin märkningsprocess för att öka försäljningen och samtidigt behålla den kanske viktigaste ingrediensen – kundförtroendet.

Märkning i nytt ljus

Informationen på livsmedelsetiketterna blir allt viktigare, och det sätter branschen under hård press. Att ge tydlig information om en produkts ingredienser kan innebära skillnaden mellan liv och död.

För att uppfylla lagkraven måste en livsmedelsetikett innehålla utförlig information. Vanligtvis handlar det om sista förbrukningsdag, varans ursprung, allergener, kvantitet, livsmedlets namn, ingredienser, näringsvärde, kontaktuppgift till tillverkare, förpackare eller säljare, förvaringsanvisning och, vid behov, tillagningsanvisningar.

Utöver detta ställs branschen inför en rad nya utmaningar, som till exempel det ökande antalet vegetarianer och veganer samt olika etiska övertygelser. Marknaden blir allt mer konkurrensutsatt och därför måste återförsäljare också visa priset på ett tydligt sätt för att locka kunderna.  

Trots det ökade behovet av detaljerad och korrekt livsmedelsmärkning visar forskning att det fortfarande kan uppstå vissa problem, och en stor bidragande faktor är opålitlig utrustning som försvårar märkningsprocessen och gör den mer tidskrävande än nödvändigt. 

Forskning1 på tekniker för livsmedelsmärkning som Brother beställde 2018 visade på vissa problemområden. Arbetare som intervjuades lyfte fram att enheterna kan vara krångliga att använda, etiketterna kan ha bristande fästförmåga och enheter med låg utskriftshastighet kan skapa frustration, eftersom just tid är en avgörande faktor inom livsmedelsmärkning. 

Vår nya vitbok, Putting safety at the top of the food chain, bekräftar de utmaningar som detaljhandeln står inför och sätter fokus på lösningarna för att den ska vara bättre rustad inför kommande trender och ökade krav på märkning. 
 
Cafe
Konsumenterna måste få veta exakt vad en livsmedelsprodukt innehåller för att fatta ett välgrundat beslut

Aptitliga märkningslösningar 

Ett enkelt och samtidigt effektivt sätt att ge kunderna det de behöver är att använda sig av en tydlig, effektiv, driftsäker och hållbar märkningslösning.

Brothers etikettskrivare har skapats i linje med angreppssättet som vi kallar “At your side” för att återspegla detaljhandelns och livsmedelsbranschens specifika behov.

Brother har genom omfattande forskning och utveckling tagit fram ny teknik som förbättrar industriprocesserna med funktioner i toppklass för att möta olika behov: 

Snabba – våra snabba enheter kapar utskriftstiderna och skriver ut etiketter som säkerställer att varorna lagras, prissätts och skickas på ett korrekt sätt. 

Enkla att använda – våra bärbara skrivare kan användas var som helst i butiken.

Design – olika produkter har olika former och storlekar. När det gäller informativa etiketter passar inte en storlek alla. Med en enhet med mjukvara för etikettdesign blir det enkelt att skapa den perfekta etiketten för varje produkt.

Hållbarhet – vägen från leverantör via lager och återförsäljare till kundens hem kan vara lång. Brothers DK-rullar med pappersetiketter av hög kvalitet är vattenbeständiga, har goda självhäftande egenskaper och är gjorda av giftfria material för att de ska sitta kvar på produkten tills den är använd.

Tydlighet – lättlästa etiketter med tydlig text och logotyp är avgörande när kunderna väljer om de ska köpa en vara eller inte. Vår serie QL-800 [lokalkontoret infogar länk till produktsidan] skriver ut i både svart och röd text. Det gör att informationen sticker ut och kunderna får lättare att upptäcka eventuella allergiråd, samtidigt som de lockas till köp. 

Du hittar Brothers hela utbud av märkningslösningar här.

 

1 Brother beställde forskning på livsmedelsmärkning 2018 och frågade 200 anställda inom livsmedelsindustrin i Storbritannien, Frankrike och Tyskland hur nöjda de var och vilka erfarenheter de hade när det gäller livsmedelsmärkning för spårbarhet.

 

 

Mer av Effektivitet

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen